De auto-industrie doet er erg lang over om erachter te komen wat de automobilist verwacht van de software aan boord. Ondertussen brandt de strijd tussen Apple, Google en Microsoft om de hegemonie in de auto los.
Er zijn genoeg automerken met hun eigen in-car softwaresysteem. Maar naar fans van die systemen kun je lang zoeken. Ze zijn nodeloos ingewikkeld en doen nét niet wat we van onze smartphone gewend zijn.
Waarom is wat zo gemakkelijk gaat op een smartphone, zo waanzinnig moeilijk in een auto?
Lange ontwikkelingsfase
Een ontwikkelaar bij General Motors geeft een verklaring: de lange ontwikkelfase van automodellen. De technologie die nú in auto’s te vinden is, is in feite technologie van drie tot vijf jaar geleden. En op het moment leggen ontwikkelaars de laatste hand aan technologie die pas na 2018 in de showroom staat.
Een andere reden is dat de auto-industrie er simpelweg erg lang over doet om erachter te komen wat wij willen. En dat komt neer op: je digitale levensstijl gewoon voortzetten in de auto.
Verbinding tussen smartphone en wagen
Een onderzoek uit 2013 wees bijvoorbeeld uit dat 80 procent van de automobilisten voordat ze een auto kochten nadachten over een apparaat of app in de auto, dat een verbinding kon leggen tussen hun smartphone en het entertainmentsysteem in de wagen. De auto, kortom, slechts als een schakel in het digitale netwerk.
Dat is even wennen voor de automakers. Het wordt steeds belangrijker dat ze zich dat gaan realiseren, want in de concurrentie tussen automerken wordt technologie steeds belangrijker, naast verbruik en mooie velgen.
Epische strijd: wat wordt dé standaard?
Cruciaal is dat verschillende besturingssystemen in een auto toepasbaar zijn - dat je er een iPhone maar ook een Android-telefoon in kan pluggen. Op het moment zijn er nog verschillende standaarden, waarbij de technologie van BlackBerry een licht overwicht heeft, omdat die zo veelzijdig is.
Maar Apple, Google en Microsoft maken zich klaar voor het gevecht om dé standaard voor autosoftware te worden.
Begin dit jaar kondigden Audi, GM, Honda en Hyundai de Open Automotive Alliance aan. Dit samenwerkingsverband heeft tot doel Android te laten doorbreken als standaard voor interfaces in de auto.
Smartphone nabootsen
Concurrent Apple zit niet stil. De onthulling van de Mercedes Benz C-klasse deze herfst betekent ook de onthulling van CarPlay van Apple. CarPlay zal de gebruikerservaring van de smartphone zo veel mogelijk nabootsen, inclusief touchscreen, als die aanwezig is.
Ondertussen presenteerde Microsoft zondag een versie van Windows die speciaal bedoeld is voor de auto. Daarmee moet het bedrijf weer een partijtje meeblazen op de weg. Microsoft maakt al sinds 1998 software voor in de auto, vijftien jaar voor Apple en Google de markt betraden, maar verliest de afgelopen tijd snel terrein.
De interface van het nieuwe systeem verkeert nog in een testfase, maar zou het mogelijk maken om de interface van een Windows Phone te projecteren op de schermen in de auto.
Microsofts concept lijkt trouwens erg op Carplay van Apple.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl